Red Bull KTM Ajo Factory Racing kovalla kolmikolla MM-sarjaan

03/04/2012

drug Danny Kent ja Arthur Sissis. Kuva Gold and Goose” src=”http://haajashare.com/ajo/wp-content/uploads/2012/04/Sandro-Cortese-vas.-Danny-Kent-ja-Arthur-Sissis.-Kuva-Gold-and-Goose-300×196.jpg” alt=”” width=”300″ height=”196″ />Qatarissa sunnuntaina iltakisalla käynnistyvä MotoGP-sarjan Moto3-luokka merkitsee Red Bull KTM Ajo Factory Racing-tiimille suurta haastetta ja isoa mahdollisuutta. Aki Ajon johtama kolmen kuljettajan tiimi lähtee taistelemaan KTM:n tehdaspyörillä uuden, link mutta monessakin mielessä vielä arvaamattoman luokan historian ensimmäisestä maailmanmestaruudesta.

– Sitä tietysti aina haetaan, mutta ei pakkomielellä. Pitää olla myös realisti, sillä tämä on uusi luokka ja uusi projekti. Töitä on paiskittu paljon ja onnistuneesti, mutta sitä sarkaa on paljon vielä edessäkin.  On hieno havaita, kuinka kova työmoraali ja menestysnälkä tällä isolla porukalla on kauttaaltaan. Me kaikki pyrimme osaltamme täydellisyyteen, sanoo tiimipäällikkö Ajo.

Hyvää tulosta testikaudella

Vahvat taustat omaava tiimi käynnistää MM-kauden 11 testipäivää plakkarissaan. Valencian ja Jerezin radoilla Espanjassa kerätty tieto ja kokemukset KTM:n nelitahtisesta ja 250-kuutioisesta prototyyppipyörästä ovat varsin rohkaiseva. Kaikesta kuvastuu, kuinka mittavasti ja määrätietoisesti KTM on panostanut paluuseen MotoGP-sarjan parrasvaloihin.

– Testit ovat sujuneet hyvin ja ilman suuria teknisiä ongelmia. Olemme hyvällä tasolla, mutta uudessa luokassa oikeastaan kukaan ei voi vielä tässä vaiheessa tietää, mitkä ovat todelliset voimasuhteet. Qatarin MM-avaus antaa toki jo osviittaa, mutta uskoisin, että luokan voimasuhteet ovat paremmin selvillä vähän ennen 17 osakilpailun mittaisen kauden puoliväliä. Pyörien kehitystyö jatkuu läpi kauden. Uusia juttuja ja jatkuvaa analysointia, kuvailee Ajo.

KTM:n tehdastiimin kuljettajien harteille on soviteltu viimeistään testikauden jälkeen suosikin viittaa suunnasta ja toisestakin. Tiimipäällikön ei ole silti tarvinnut suuremmin toppuutella joukkojaan. Kaikki tietävät tarkalleen, mikä on pelin henki näin varhaisessa vaiheessa. Uho on vieras käsite.

– Lähdemme tekemään Qatariin hyvää aloitusta ja hakemaan mahdollisimman paljon pisteitä toivon mukaan ilman teknisiä murheita, linjaa Ajo.

Cortese ja Kent kovia kirittäjiä keskenään

Suomalaistalli Ajo Motorsportin edustamassa KTM:n virallisessa tehdastiimissä kilpailevat saksalainen Sandro Cortese, britti Danny Kent ja ensimmäiseen MM-kauteensa starttaava australialainen Arthur Sissis.

– Cortese palasi meille takaisin ja lukeutuu monien ennakkokaavailussa suurimpiin mestarisuosikkeihin. Jo kahdeksannen MM-kautensa aloittava Cortese on kuitenkin jo siksi kokenut kuljettaja, että hän kyllä osaa suhtautua tähän ammattimaisella asenteella ottamatta turhia paineita.

– Olen tyytyväinen. Töitä on toki vielä paljonkin jäljellä, mutta suoriuduimme testikaudesta erittäin hyvin. Olen valmis Qatariin ja taistelemaan siellä podiumsijoituksista, vahvistaa Cortese.
Cortese, 22, vei nimiinsä ensimmäisen, Valenciassa ajetun virallisen testijakson. Kent, 18, puolestaan hallitsi seuraavaa kolmen päivän jaksoa Jerezissä.

– Corteselle löytyy kova kirittäjä omasti tiimistä. Kent on saattanut yllättää monet, mutta ei minua. Olen pitänyt häntä aina suurena lahjakkuutena. En epäile hetkeäkään Kentin mahdollisuuksia, kunhan hän saa vielä lisää tasaisuutta otteisiinsa, toteaa Ajo.

– Fiilis on ok. Kokeilimme talvikaudella paljon eri asioita, mikä on tietenkin testien tarkoituskin. Lähden Qatariin hyvällä itseluottamuksella, mutta jalat visusti maassa, tähdentää Kent.
Viime vuonna Red Bull Rookies Cupissa toiseksi yltäneellä Sissisillä, 16, on edessään opetteluvuosi MotoGP-ympyröissä.

– Sissis on rookie ja hänellä on paljon opeteltavaa. Eipä silti, hän yllätti testikaudella vähän meikäläistäkin sopeutumalla nopeasti uuteen pyörään ja uusin työskentelytapoihin.

Voimakkaissa keinovaloissa ajettava Qatarin GP poikkeaa muista MM-sarjan osakilpailuista myös siinä, että Losailin 5,4 kilometrin mittaisella radalla tapahtumat jaetaan neljälle päivällä kolmen sijaan. Moto3-luokan kuljettajat ajavat torstaina kaksi 40 minuutin mittaista vapaata harjoitusta. Perjantaina on vuorossa yksi harjoitus ennen lauantain aika-ajoa ja samaan iltaan edelleen ajoittuvaa warm up-sessiota. Kilpailu historian ensimmäisistä Moto3-luokan MM-pisteistä käynnistyy sunnuntaina klo 19, jolloin Losailin tummassa illassa on taatusti sähköinen tunnelma.

– Odotellaan rauhassa ja tehdään kotiläksyt kunnolla, kiteytti maanantaina Qatariin matkustanut Ajo MM-sarjan alustunnelmat.

Red Bull KTM Ajo Factory Racing-tiimin kuljettajat MotoGP-sarjan Moto3-luokan MM-sarjassa kaudella 2012:

Sandro Cortese # 11

Pyörä: KTM
Syntymäpaikka: Ochsenhausen, Saksa
Syntymäaika: 6.1.1990
Paino: 61 kg
Pituus: 169 cm

Ensimmäinen GP: 2005 – Espanja
Ensimmäinen paalupaikka: 2009 – Hollanti
Ensimmäinen kilpailun nopein kierros: 2008 – Malesia
Ensimmäinen podiumsijoitus: 2009 – Qatar
Ensimmäinen GP-voitto: 2011 – Tshekki

GP-voitot: 2
2. sijat:  5
3. sijat: 4
Podiumsijoitukset: 11
Paalupaikat: 3

Alessandro “Sandro” Cortese ajoi MotoGP-sarjan debyyttinsä 125-kuutioisten luokassa vuonna 2005. Vuonna 2009 hän juhli ensimmäistä podiumsijoitustaan Ajo Motorsportin riveissä kilpaillessaan. Cortese ajoi kaudella 2011 ensimmäisen MM-osakilpailuvoittonsa Tshekin GP:ssä Brnon radalla. Hän sijoittui viimeiseksi jääneen 125-kuutioisten luokan MM-kauden loppupisteissä neljänneksi.

Sandro Cortese, videoprofiili:
http://www.redbull.com/cs/Satellite/en_INT/Video/sandro_cortese_Red_Bull_Video_Profile-021243187121801

Danny Kent # 52

Pyörä: KTM
Syntymäpaikka: Chippenham, Iso-Britannia
Syntymäaika: 25.11.1993
Paino: 60 kg
Pituus: 174 cm

Ensimmäinen GP: 2010 – Iso-Britannia

Danny Kent aloitti rr-uransa jo vuonna 2001 ollessaan kahdeksan vuoden ikäinen. Läpimurron ensimmäinen vaihe toteutui vuonna 2010, jolloin hän ajoi Red Bull Rookies Cupin yhteispisteissä toiseksi. Hän ehti debytoida samana vuonna myös MotoGP-sarjassa. Kent ajoi vuonna 2011 ensimmäisen täysipainoisen MM-kautensa Ajo Motorsportin riveissä ja 125-kuutioisten luokassa. Hän sijoittui parhaimmillaan neljänneksi Jerezissä ajetussa Espanjan GP:ssä.

Danny Kent, videoprofiili:
http://www.redbull.com/cs/Satellite/en_INT/Video/Danny_Kent_Red_Bull_Video_Profile-021243187047683

Arthur Sissis # 61

Pyörä: KTM
Syntymäpaikka: Adelaide, Australia
Syntymäaika: 15.6.1995
Paino: 53 kg
Pituus: 167 cm

Ensimmäinen GP: 2011 – Malesia

Arthur Sissis sijoittui viime vuonna toiseksi Red Bull Rookies Cupin yhteispisteissä. Tiukka taistelu mestaruudesta kääntyi vasta viimeisessä osakilpailussa Lorenzo Baldassarin eduksi. Sissis debytoi MotoGP-sarjassa viime kaudella ajamalla Malesian GP:n 125-kuutioisten kilpailun villin kortin kuljettajana.

Arthur Sissis, videoprofiili:
http://www.redbull.com/cs/Satellite/en_INT/Video/arthur_sissis_Red_Bull_Video_Profile-021243187485573

MotoGP-sarjan kauden 2012 kilpailukalenteri:

08.04. Losail, Qatar*
29.04. Jerez, Espanja
06.05. Estoril, Portugali
20.05. Le Mans, Ranska
03.06. Barcelona, Espanja
17.06. Silverstone, Iso-Britannia
30.06. Assen, Hollanti**
08.07. Sachsenring, Saksa
15.07. Mugello, Italia
29.07. Laguna Seca, USA***
19.08. Indianapolis, USA
26.08. Brno, Tshekki
16.09. Misano, San Marino
30.09. Aragon, Espanja
14.10. Motegi, Japani
21.10. Sepang, Malesia
28.10. Phillip Island, Australia
11.11. Valencia, Espanja

 

* Iltakilpailu
** Kilpailu lauantaina
*** Vain MotoGP-luokka

Partners



MotoE