Cortese 12 pisteen MM-johdossa Barcelonaan

30/05/2012

Red Bull KTM Ajo Factory Racingin suomalainen tiimipäällikkö Aki Ajo on tyytyväinen siihen, pharm mitä MotoGP-sarjan uuden Moto3-luokan kauden neljä ensimmäistä MM-osakilpailua ovat tuoneet tullessaan.
– Kaikissa kilpailuissa on nähty eri voittaja. Uusi luokka on osoittautunut heti alkutaipaleellaan onnistuneeksi, advice tasaiseksi ja yllättäväksikin. Hyvältä näyttää, pharmacy sanoo Ajo.
Ajon tyytyväisyyttä lisää tietenkin se, että KTM:n tehdastiimin Sandro Cortese johtaa MM-sarjaa 12 pisteellä Barcelonan kilpailuun tultaessa. Saksalaiskuljettaja voitti Portugalin osakilpailun Estorilissa.
– Lähden luottavaisin mielin Katalonian osakilpailuun. Minulla on paketti kunnossa radalla ja sen ulkopuolella. Taustallani on hieno ja perheenomainen tiimi, toteaa Cortese, 22.
Cortesen tasaisuudesta kertoo paljon se, että hän jäänyt 21 viimeisessä MM-osakilpailussa ainoastaan kerran pisteiden ulkopuolelle mukaan luettuna kausi 2011 silloisessa 125-kuutioisten luokassa.
– Cortesesta huokuu itseluottamuksen ohella seesteisyys. Lisäksi Barcelonan nopeampi rata pitäisi sopia hänelle paremmin kuin viimeksi Ranskassa ajettu Le Mans, vinkkaa Ajo.
Tiimin menestys ei ole jäänyt, eikä jää jatkossakaan suinkaan yksinomaan Cortesen varaan. Australialainen Arthur Sissis, 16, ja britti Danny Kent, 19, löytyvät MM-pisteissä sijoilta 10 ja 12.
Menestyksekkään speedway-taustan omaava Sissis on tullut ennakkoluulottoman vahvasti ensimmäiseen MM-kauteensa.
– Pyörä on erittäin hyvä ja se istuu käteeni. Kaikki on sujunut mallikkaasti tähän mennessä. Totta puhuakseni en uskaltanut odottaa ihan näin kovia tuloksia kauteen lähdettäessä. Neljä ensimmäistä kilpailua ovat kuitenkin osoittaneet, että pystyn parhaimmillani ajamaan kärjen vauhdissa.
Testikauden perusteella luokan suosikkien joukkoon nostetun Kentin alkukauteen on mahtanut myös epäonnea. Todellinen potentiaali on pysynyt sen vuoksi edelleen osittain piilossa.
– Uusi luokka on opettelua kaikille ja kausi on vielä nuori. Tiedän tarkalleen, että minulta löytyy se kärjen tuntumaan oikeuttava vauhti. Le Mans antoi viimeistään viitteitä siitä. Luottamus on palaamassa hyvää vauhtia ajamiseen, vahvistaa Kent.

KTM:n tehdaspyörään
kokonaan uusi runko

Moto3-luokan pyörien kehitystyö käy koko ajan kovilla kierroksilla jatkuakseen läpi 17 osakilpailua käsittävän kauden.
KTM:n tehdaspyörässä tämä on merkinnyt muun muassa rungon osalta muutoksia heti kauden toisessa ja kolmannessa osakilpailussa Espanjan Jerezissä sekä Portugalin Estorilissa.
Barcelonaan tuloaan tekee kokonaan uusi ja aiempaa jäykempi runkoversio.
– Kyse on edelleen teräsputkirungosta, joka on nyt kauttaaltaan yhtä pakettia, valottaa Ajo.
Ajo ja Cortese veivät uudella rungolla varustetun pyörän reilu viikko sitten Pannonia Ringin radalle Unkariin, sillä testaaminen on kauden aikana kiellettyä GP-radoilla.
– Ikävä kyllä sade haittasi niitä testejä, mutta työn on tarkoitus jatkua tältä osin heti Katalonian osakilpailun ensimmäisissä vapaissa harjoituksissa perjantaina, suunnittelee Ajo.
Epävakaat sääolosuhteet ja sateet ovat varjostaneet MotoGP-sarjan alkukautta. Sarjan avausviikonvaihde päästiin ajamaan kuivalla radalla Qatarin Losailissa. Keinovaloissa ajettava Qatarin GP on kuitenkin spesiaalikisa, joka poikkeaa luonteeltaan muista.
– Se, mitä kaikki tässä nyt toivovat, on ennen kaikkea tasainen keli.  Vaihtelevat olosuhteet ovat hankaloittaneet kisaviikonvaihteiden aikana tapahtuvaa testaamista ja sen myötä huomioiden sekä analyysien tekoa. Ei auta muuta kuin toivoa, että Barcelonassa tilanne on tältä osin suotuisampi, tuumii Ajo.

* Moto3-luokan kauden 5/17 MM-osakilpailun aikataulu 1.-3.6. Katalonian GP:ssä:
Perjantai 1.6.
Klo 10.15-10.55, 1. vapaa harjoitus
Klo 14.15-14.55, 2. vapaa harjoitus

Lauantai 2.6.
Klo 10.15-10.55, 3. vapaa harjoitus
Klo 14.00-14.40, aika-ajo

Sunnuntai 3.6.
Klo 09.40-10.00, warm up
Klo 12.00, MM-osakilpailu 5/17

* Ratainfo
Pituus: 4727 metriä
Leveys:  12 metriä
Mutkat vasemmalle: 5
Mutkat oikealle: 8
Pisin suora: 1047 metriä
Valmistunut: 1991
Modifioitu: 1995

Partners



Visit our MotoE project at

MotoE